Enkele jaren geleden sloegen we de telefoongids nog open als we een bedrijf zochten. Tegenwoordig zoeken we op het internet. Een ondernemer kan in deze tijd dus niet meer zonder website. Een website is een goede investering, want het dient als visitekaartje voor je bedrijf. Maar je wilt niet alleen dat uw website er goed uitziet, je wilt ook dat uw website goed gevonden wordt. Daarom is zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO genoemd, van het Engelse Search Engine Optimization) de laatste jaren steeds belangrijker aan het worden. SEO is de methode om een website zo hoog mogelijk te laten scoren in de resultaten van zoekmachines, zoals Google. Bij SEO wordt gelet op verschillende onderdelen, zoals de techniek, de content en de linkpopulariteit van de website.

Maar waar moet je nu op letten als je een website wil verbeteren? Een zoekmachine ‘kijkt’ anders naar een website dan wij doen. Een zoekmachine kan een website niet zien, maar scant de achterliggende code van de website. Dat betekent dat een website die er op het oog goed uitziet, toch slecht gevonden kan worden in Google, als de achterliggende code niet goed is opgebouwd. Veel ondernemers denken vaak ten onrechte dat ze een goede website hebben. Maar ze beoordelen hun website dan vooral op de visuele aspecten en niet op de techniek.

Techniek
Zoals gezegd is de techniek een belangrijk aandachtspunt in het verbeteren van de website. Als de code van de website vol fouten zit of als de website op de verkeerde manier is gebouwd, dan zal dit negatieve gevolgen hebben voor de vindbaarheid. Soms zijn websites gebouwd met frames of tabellen, wat niet een goede manier is om een website te bouwen. Verder zijn websites vaak slecht te scannen door zoekmachines, doordat er allerlei verschillende informatie door elkaar loopt. Het is goed om bepaalde onderdelen te scheiden van elkaar. Zo is het beter om de inhoud en de opmaak van de website gescheiden te houden. Dit zorgt ervoor dat de website beter te indexeren is door zoekmachines.

Content
Goede content is altijd belangrijk voor een website. Niet alleen voor de bezoeker, maar ook voor de zoekmachine. Ten eerste is de hoeveelheid content van belang. Als de website te weinig relevante content bevat, dan heeft dat gevolgen voor de zoekresultaten. Een zoekmachine is nu eenmaal afhankelijk van de informatie die op de website te vinden is. Verder is de inhoud zelf van belang. De content moet duidelijke informatie bevatten en er moet variatie in content zijn. Verder moet de inhoud goed te navigeren zijn, bijvoorbeeld door een heldere menustructuur, goede interne links en een duidelijke sitemap.

Linkpopulariteit
Een website zal het beter doen in de zoekresultaten als het een populaire website is. Voor een zoekmachine betekent dit dat er veel websites linken naar die ene website. Linkbuilding (het verkrijgen van inkomende links van andere websites) is dus belangrijk, maar dit mag niet geforceerd gebeuren. Je website aanmelden bij honderden startpagina’s heeft geen enkele zin. Het gaat er juist om dat het linkbuilden op een natuurlijke manier gebeurt: door interessante informatie op de website te plaatsen. Als je website relevante informatie biedt, dan zullen andere websites deze informatie eerder willen delen.

Gratis scan van uw website!
Wil je eens laten checken of jouw website verbeterd kan worden? Meld je dan aan voor de gratis SEO-quickscan. Wij controleren je website dan op de belangrijkste punten. Vraag de SEO-quickscan aan door ons contactformulier in te vullen of door te bellen naar telefoonnummer 0499-376396.