De exponentiele groei van smartphones en tablets is niet te stuiten. Alleen al in het tweede kwartaal van 2013 zijn wereldwijd bijna 230 miljoen smartphones en evenzoveel tablets verkocht. En dus groeit ook de behoefte aan mobiel-vriendelijke websites. Als SEO (Search Engine Optimization) een belangrijk onderdeel van uw webmarketing strategie is, moet ook een mobiel-vriendelijke website op uw verlanglijstje staan.

Voor 2014 wordt voorspeld dat mobiel internetgebruik verder zal toenemen, en zelfs het standaard desktop internetgebruik zal inhalen. 67% Van de gebruikers geeft aan eerder aankopen te doen met een smartphone, dan met een pc. Bedrijven die op SEO vertrouwen, doen er dus verstandig aan hun websites om te laten bouwen naar mobiel-vriendelijke websites. De keuze die men hierbij heeft is òf een responsive website, òf een afzonderlijke mobiele website. Hieronder 3 redenen waarom responsive design de beste optie is voor uw SEO strategie.

1. Aanbevolen door Google
Met bijna 70% zoekmachine marktaandeel is het zo dat als Google spreekt, de marketeers en webdesigners luisteren. Google zegt dat responsive webdesign de voorkeur heeft boven een afzonderlijke mobiele website, en gaat daarbij zo ver om responsive webdesign te kwalificeren als 'the industry best practice'. De reden hiervoor is dat responsive sites één URL hebben, en één HTML code, los van het device waarmee de website wordt bekeken. Dit maakt het gemakkelijker voor Google om de inhoud te crawlen en te indexeren.
Daarnaast heeft Google een sterke voorkeur voor responsive sites omdat informatie die op één website en één URL staat veel gemakkelijker gedeeld kan worden tussen verschillende gebruikers dan op twee verschillende websites.

2. Eén website, veel devices
Een van de meest aansprekende aspecten van responsive webdesign is dat een responsive website een optimale gebruikerservaring kan creëren op veel devices en beeldschermformaten. Dit is een erg belangrijk aspect, omdat het onmogelijk is om met alle devices en schermformaten waarmee een website wordt bekeken rekening te houden. Een site die altijd en op ieder apparaat goed werkt zorgt voor een positieve gebruikerservaring in tegenstelling tot een afzonderlijke mobiele website die is ontworpen voor een specifieke beeldschermresolutie.

Iemand die met zijn mobiel op zoek is naar een product tijdens zijn lunchpauze bijvoorbeeld. Hij vindt de site met het product waar hij naar op zoek is tegen een goede prijs, en besluit om later thuis dezelfde site met zijn laptop nogmaals te bezoeken. Als de site responsive is, zal deze persoon thuis een positieve gebruikerservaring hebben, omdat de website dezelfde uitstraling heeft, alleen aangepast aan het beeldscherm van zijn laptop. Was de website daarentegen een mobiele website geweest, dan zou deze persoon zich thuis gefrustreerd afvragen waar de desktop versie van de website te vinden is, en moet opnieuw op zoek naar het product.

3. Gemakkelijker te onderhouden
Kort maar krachtig. Eén website is makkelijker te onderhouden dan twee. Als u een mobiele website en een desktop website heeft, moeten beide onderhouden worden. Met een responsive website hoeft u maar een site te onderhouden.