Flyers, leaflets, folders en brochures, allemaal vormen van drukwerk waar we vaak mee te maken hebben. Maar waar ook een hoop onduidelijkheid over bestaat. De termen worden nogal eens door elkaar gebruikt, maar er bestaat toch een duidelijk verschil tussen de verschillende drukwerkvormen. Wanneer een klant ons vraagt om een folder, dan is het dus belangrijk dat we vragen wat er nu precies wordt bedoeld, zodat we zeker weten dat we over hetzelfde praten. Om miscommunicatie te voorkomen is het goed om eens kort uit te leggen wat nu precies de verschillen zijn tussen de genoemde drukwerkvormen.

Flyers / leaflets 
Een flyer is een ongevouwen, bedrukt vel papier. Het papier is meestal een handzaam formaat, A4 of kleiner, zodat het makkelijk uitgedeeld (het zogenaamde ‘flyeren’) of verzonden kan worden. Het papier is aan één zijde of aan beide zijden bedrukt. In sommige gevallen wordt de flyer afgewerkt met een UV-lak of een laminaat om de duurzaamheid van het drukwerk te verhogen. Een flyer wordt ook wel een ‘leaflet’ genoemd. Wanneer een flyer is gevouwen spreekt men van een folder.

Folders
Een folder is een vel papier dat in principe aan beide zijden is bedrukt en één of meerdere keren wordt gevouwen. Het woord folder komt uit het Engels. ‘To fold’ betekent vouwen. Er zijn veel verschillende vouwwijzen. Door het eenmalig doormidden vouwen van een vel papier krijg je bijvoorbeeld een folder met 4 pagina’s. Dit noemt men ook wel een middenvouw of parallel-vouw. Andere vouwwijzen zijn de wikkelvouw, de harmonicavouw of zig-zagvouw en de luikvouw. Er zijn ook combinaties van deze vouwwijzen mogelijk.

Brochures
Een brochure ontstaat door het samenvoegen van meerdere bedrukte vellen door middel van een bepaalde bindwijze, meestal door te nieten. Door te nieten en te vouwen ontstaat een brochure met meerdere pagina’s, minimaal 8. De buitenkant van de brochure wordt de ‘omslag’ genoemd en de ingesloten pagina’s het ‘binnenwerk’. De omslag kan van dezelfde papiersoort zijn gemaakt als het binnenwerk, maar vaak kiest men ervoor om de omslag van dikker papier te maken. Op deze manier is de brochure wat steviger en gaat deze wat langer mee. Bovendien krijgt de brochure hiermee ook een wat luxere uitstraling. Een brochure biedt meer ruimte dan een flyer of een folder, dus is dit zeer geschikt om wat meer informatie in op te nemen. Door de beperkte ruimte is de informatie van een flyer of folder meestal veel beknopter en minder diepgaand. Toch kan een flyer of folder juist een effectief marketingmiddel zijn, als het op de juiste manier wordt ingezet.

Flyers, folders en brochures zijn goede marketingmiddelen, maar het hangt van het doel, de boodschap en de doelgroep af wat het meest geschikte is. Laat je daarom altijd goed informeren over de mogelijkheden.