Symbolen worden door de mens gebruikt zolang we ons kunnen herinneren. Denk aan de hiërogliefen in het oude Egypte of, nog ouder, de grotten van Lascaux in Frankrijk. Logisch, want ze kunnen worden gebruikt ter vervanging van wat normaal veel uitleg zou vragen. Symbolen zijn een prachtige manier om in één beeld een compleet verhaal te vertellen.

Een logo is een symbool van deze tijd. Met een logo gebruikt u een symbool om informatie over uw bedrijf te communiceren, die gemakkelijk wordt onthouden door uw klanten en prospects.
Het stelt uw bedrijf in staat om te communiceren met zowel visuele (beeldmerk, woordmerk, typografie, beeldelementen) als auditieve (uw bedrijfsnaam) signalen. Hierdoor worden deze in het geheugen van uw doelgroep gegrift. Een logo is een onlosmakelijk onderdeel van uw bedrijf, het belichaamt hoe uw klanten en prospects denken over uw bedrijf.

Professioneel logo ontwerp onnodig?
Sommige ondernemers denken dat een professioneel logo ontwerp onnodig is en buiten hun bereik, dat het iets is voor grote bedrijven of voor hippe designstudio's. Niets is minder waar. Het belang van een goed logo moet ook voor kleine of middelgrote bedrijven niet worden onderschat. Ook die zijn dagelijks bezig met het opbouwen van een merk. Het is aan de ondernemer of dat merk een positief of negatief gevoel achterlaat in de hoofden van zijn klanten. Als een logo niet belangrijk zou zijn, waarom besteden zoveel bedrijven er erg veel aandacht aan? Als branding (het opbouwen van een identiteit) niet belangrijk was zouden we leven in een wereld van generieke producten en diensten. 
In de schappen van een supermarkt bijvoorbeeld worden we dagelijks geconfronteerd met merken in alle soorten en maten. De een nog  kleurrijker dan de ander. Maar waarom kiezen we in een split-second voor merk A, terwijl merk B op 10 centimeter afstand staat? Dat heeft alles te maken met het gevoel dat het merk uitstraalt. Komt het betrouwbaar over, straalt het kwaliteit uit, of heeft het juist een goedkope uitstraling? 

Vertrouwen
Logo's en merken zijn erg belangrijk bij het beslissingsproces van nieuwe klanten. Als een klant op internet op zoek is naar een boekhouder bijvoorbeeld en hij vindt via Google twee bedrijven die aan zijn criteria voldoen - de een met een professioneel logo en de ander niet - voor welke boekhouder zou hij dan kiezen denkt u? Het bedrijf met een goed logo heeft op dat moment een voordeel, omdat een professioneel logo een gevoel van vertrouwen opwekt. En vertrouwen is een van de belangrijkste redenen waarom prospects de keuze maken voor een bedrijf of merk. De meeste mensen zijn bereid om meer te betalen voor een bedrijf dat vertrouwen uitstraalt, een bedrijf met een eigen, duidelijke identiteit. Zelfs als uw bedrijf ergens in een kelder of in een gebouw dat niemand ooit ziet is gevestigd, als uw logo, website, visitekaartjes, transportmiddelen e.d. een professioneel imago uitstralen, zal uw bedrijf eenzelfde professionele indruk achterlaten.

Upgrade uw imago
Investeren in een professioneel logo ontwerp voor uw kleine of middelgrote bedrijf kan echt lonend zijn. Het is minder duur dan u denkt en betaalt zichzelf na verloop van tijd vanzelf weer terug. Upgrade uw bedrijfsimago vandaag en u zult de voordelen van het bouwen van een positief merk voor uw bedrijf morgen al ondervinden.