Als bedrijf wil je een bepaalde indruk maken op je klanten en prospects. Eén van de middelen die je daarvoor hebt, is een huisstijl. En huisstijl is meer dan alleen een mooi logo. Een goede huisstijl wekt vertrouwen in uw bedrijf en in uw diensten of producten. Met een huisstijl onderscheidt u zich ook van de concurrentie. Het is dus erg belangrijk om er veel aandacht aan te besteden, want je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.

Een goede huisstijl is uit 4 elementen opgebouwd:
- logo: een symbool dat vaak gebaseerd is op de diensten of producten die u levert
- kleur: welk gevoel laat u achter. Rood = warm, blauw = zakelijk
- typografie: ook dit heeft met gevoel te maken. Schreefloos = strak, zakelijk. Rond = vriendelijk, zacht
- toegevoegde vormen: huisstijlelementen die aan het logo worden toegevoegd

De huisstijl is de 'kapstok' waar alle uitingen van uw bedrijf aan worden opgehangen. De look & feel van de website bijvoorbeeld moet nauw aansluiten bij die van een bedrijfsbrochure of vistekaartje. Alleen dan wordt de 'eenheid in beeldvorming' bereikt die we willen en versterken de uitingen of communicatiemiddelen elkaar.

Als u overweegt een nieuwe huisstijl voor uw bedrijf te laten ontwikkelen, zult u in eerste instantie zelf een aantal zaken goed op een rijtje moeten hebben. Een goed ontwerpbureau zal namelijk voordat ze aan het werk kunnen veel informatie van u vragen, o.a. over:

- uw organisatie, diensten en producten
- communicatiedoelstelling: wat wilt u met de nieuwe huisstijl bereiken?
- gewenst imago: hoe wilt u dat anderen u zien?
- doelgroep: op wie richt u zich voornamelijk?
- kleurgebruik
- toepassing: wordt de huisstijl alleen online toegepast, of ook op drukwerk, gevels en transportmiddelen?

Deze zaken, en meer, zullen aan de orde komen bij een briefinggesprek. Op basis van deze gegevens kan het bureau aan de slag met het ontwikkelen van de huisstijl. De stappen die daarbij doorlopen worden zijn:
- onderzoeksfase: tijdens deze fase wordt een programma van wensen en eisen opgesteld, dat als leidraad dient voor het verdere proces.
- creatieve fase of ontwerpfase: de ontwerper gaat aan de slag met het maken van schetsen van het logo en de toepassing daarvan op de verschillende middelen. Deze schetsen worden aan u gepresenteerd zodat er in gezamelijk overleg een bepaalde richting gekozen wordt. Uiteindelijk leidt dit tot een definitief ontwerp.
- uitvoerende fase: het goedgekeurde ontwerp wordt verder uitgewerkt en toegepast op verschillende middelen. Het drukwerk wordt opgemaakt, de website wordt gebouwd en de gevel wordt beletterd.

Huisstijlhandboek
Als aanvulling op het ontwikkelen van de huisstijl kunt u er ook voor kiezen om een huisstijlhandboek te laten ontwikkelen. Hierin worden alle gegevens zoals logogebruik, kleurgebruik en typografie vastgelegd. Voordeel hiervan is dat de huisstijl uniform door iedereen binnen uw organisatie kan worden toegepast. Want alleen dan kan uw nieuwe huisstijl optimaal worden ingezet om indruk te maken op uw klanten en propects.