U heeft jaren geleden een website laten maken, waar u nog steeds tevreden over bent. Toch blijven de bezoekersaantallen laag en levert de website te weinig concrete opdrachten of verkopen op. Dan moet u uzelf eens afvragen: Voldoet mijn website nog wel aan de eisen van deze tijd? Het internet is voortdurend in beweging, dus uw website moet ook met de tijd meegaan als u niet voorbijgesneld wilt worden door de concurrentie.

Waar moet u op letten als u een nieuwe website laat maken?
Als u de knoop heeft doorgehakt en heeft besloten om een nieuwe website te laten bouwen, waar moet u dan op letten? Hieronder een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten.

1. Design
Een goede website begint met een goed design. Bezoekers zullen namelijk hun eerste beslissing nemen op basis van wat ze te zien krijgen. Als de website er niet professioneel uitziet of de verkeerde uitstraling heeft, dan zullen ze al snel wegklikken. De website moet dus passen bij uw bedrijf en weergeven waar uw bedrijf voor staat.

2. Overzichtelijkheid
Behalve een goed design moet een website ook een overzichtelijke navigatie hebben. Uw bezoekers moeten binnen enkele muisklikken kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. De website moet geen doolhof zijn, waar uw bezoeker in verdwaalt. Er moet dus goed worden nagedacht over de structuur en de wijze van navigatie.

3. Techniek
Met de komst van tablets en smartphones is de traditionele, statische website langzaam terrein aan het verliezen. Toch zijn er nog steeds veel bedrijven die een website hebben, die behoorlijk verouderd is. Een gemiste kans. Een website bekijken via een smartphone is geen prettige ervaring als je er een vergrootglas bij nodig hebt. Tot voor kort kwamen veel bedrijven met een ‘mobiele website’, een aparte website - naast de gewone website - speciaal voor weergave op smartphones. Inmiddels is de mobiele website alweer achterhaald door de techniek. Een belangrijk nadeel van de mobiele website bleek namelijk dat de verdubbeling van informatie negatief uitpakte voor de zoekmachineresultaten. Daarom bouwt met websites tegenwoordig op een andere manier, die men ‘responsive design’ noemt. Er is geen aparte website meer voor elk device, maar de website past zich automatisch aan het beeldscherm aan.

4. Zoekmachineoptimalisatie
Tegenwoordig wordt bijna al het zoekwerk via internet gedaan. Dat betekent dat er ook gelet moet worden op de vindbaarheid van uw website. Uw website kan er nog zo mooi uitzien, als hij pas op pagina 10 van Google tevoorschijn komt, dan zullen maar weinig klanten de weg naar uw bedrijf vinden.

5. Inhoud
De inhoud van een website is zeker zo belangrijk als het design. Zoekmachines zullen namelijk vooral kijken naar de content van een website. Inhoudelijk relevante informatie is niet alleen belangrijk voor de vindbaarheid van uw website, maar vanzelfsprekend ook voor de bezoeker. Geen enkele bezoeker zit te wachten op informatie die niet meer actueel is. Met behulp van een CMS kunt u zelf de inhoud aanpassen en een website up-to-date houden.

Kortom, zorg ervoor dat uw website voldoet aan de eisen voor deze tijd. Want ook voor het internet geldt: stilstand is achteruitgang.