Bij sommige websites lijkt de tekst onlosmakelijk verbonden te zijn met het design. Soms is het een strakke, goed gespatieerde letter of juist een wilde, hippe letter. In de meeste gevallen merk je het niet eens, maar typografie kan een grote impact hebben op het design van een website. Waarom?

Typografie communiceert
Typografie is een stuk minder sexy dan technologiën als Bootstrap, CSS3 en HTML5. Maar het is toch belangrijk. Hoe vaak heb je je niet geïrriteerd aan websites omdat de tekst moeilijk leesbaar was? Misschien was de tekst te klein, of misschien was het een van die onleesbare handgeschreven fonts, of was te tekst te krap gespatieerd. Wat het ook was, je ging door naar een andere website, en de kans om met jou te communiceren was verkeken simpelweg door een paar verkeerde typografiebeslissingen.

Kind in de snoepwinkel
Het is ook erg verleidelijk met het grote aanbod aan fonts van tegenwoordig om zoveel mogelijk van die fonts te gebruiken en toe te passen op je website. Je zou kunnen denken “Ik neem dit font voor de lopende tekst (platte tekst), en dit voor de tussenkoppen, dan dit font voor de koppen, dit voor de quotes, en dit voor de cursieve tekst”. Voor je het weet zit je met hoofdpijn. Om te voorkomen dat je doordraait door alle keuzemogelijkheden, zijn er aan paar basisregels om een website verantwoord op te zetten.

Less is more
Te veel verschillende fonts combineren op een webpagina komt visueel erg slordig over. Eén voor de platte tekst, en één voor de (tussen)koppen is voldoende. De platte tekst is het belangrijkst. De meeste informatie wordt hiermee gecommuniceerd, en we willen dat de bezoeker geïnteresseerd blijft lezen. Dus gebruik een font dat goed leesbaar is, een met een grote x-hoogte. Hoe groter en open de x-hoogte van een font, hoe beter leesbaar. De koppen en tussenkoppen zijn korter, dus het font hiervoor kan iets hipper. Omdat de tekst hiervoor meestal ook iets groter is, kan je hiervoor ook een decoratievere letter kiezen. Contrasteren met de platte tekst kan hier juist een voordeel zijn.

Kies voor leesbaarheid
Als we een keuze hebben gemaakt voor de fonts, zijn we er nog niet. Er zijn nog meer typografische regels om te onthouden. Groot is beter. Denk aan de doelgroep. Als de website gemaakt is voor mensen van 40 jaar of ouder, zal de tekst groter moeten zijn dan bij een jongere doelgroep.

Contrast. Kies voor een donkere letter op een lichte achtergrond voor de beste leesbaarheid. Dit geldt overigens niet voor beeldgeörienteerde websites voor bijvoorbeeld fotografen of muzikanten. Hier kijkt men meer ‘plaatjes’ dan dat men leest. Bij deze websites kan ook voor lichte tekst op een donkere achtergrond gekozen worden omdat tekst hier een ondergeschikte rol speelt. Maar als we willen dat de bezoeker veel leest, zonder voortijdig af te haken, kiezen we voor donkere tekst op een lichte achtergrond.
Vermijd uitvullen. Uitgevulde tekst is uitgelijnd aan de linker- en rechterkant. De reden waarom ik niet van uitgevulde tekst hou, is omdat de woordspaties in iedere regel anders zijn. Als er een paar woorden in een regel staan, zijn de spaties groot, bij veel woorden in een regel zijn de spaties klein. Dat geeft een erg onrustig beeld. Bij alleen links uitvullen krijg je een veel rustiger beeld. Het is altijd het beste om een voorspelbaar ‘ritme’ in de tekst te hebben om op die manier een prettig leesbare tekst te krijgen.

Rustig, gelijkmatig en voorspelbaar
Dat zijn de basisbegrippen bij typografie. Op die manier communiceer je het beste met de lezer. Kies voor maximaal 2 fonts om geen visuele ‘kermis’ van je website te maken. Kies voor gelijkwaardige of juist contrasterende lettertypes. Denk hierbij steeds aan de leesbaarheid. Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over typografie. Er zijn boeken vol over dit onderwerp geschreven. Maar als een website aan deze simpele typografische basisregels voldoet, zal de leesbaarheid een stuk beter zijn, en zullen bezoekers daardoor langer op de website blijven. En daar was het om te doen, toch?